‘Factchecker’ Silke ging van 27/12 tot 03/01 met TUI naar de groene parel van de Canarische Eilanden: La Palma. Lees hier haar reisverslag

In 't kort

Hierbij haar verslag van deze mooie reis naar La Palma.

Dag 1:

Het luchthavenvervoer verloopt vlot en veilig: voor het instappen moeten we de ontsmettende handgel gebruiken en gedurende de hele rit naar Zaventem moeten we een mondmasker dragen. In de luchthaven heb ik het nog nooit zo rustig geweten als nu … en dàt in de kerstvakantie …  Alles verloopt gecontroleerd en veilig.  De vlucht naar La Palma duurt een goede 4 uur en het mondmasker blijft bij iedereen netjes over de neus en de mond.  Je kan wel een hapje of drankje bestellen.
Bij aankomst in La Palma schijnt de zon en dat doet deugd.  We halen de huurwagen op en rijden naar ons hotel, 5 km verderop, aan de oostkust van La Palma.

Hotel Taburiente Playa **** is prachtig gelegen, direct aan zee en het wandelpad,  op 300 meter van het zwarte zandstrand van Los Cancajos.  Wij kozen voor een verblijf in half pension maar het kan ook in all inclusive geboekt worden. De kamers of suites met zeezicht zijn echt de moeite waard, wat een uitzicht!

Bij het inchecken in het hotel wordt onze temperatuur gemeten en wordt het attest van een negatieve Coronatest gevraagd.  Na het uitpakken konden we nog enkele uren genieten van het zonnetje en het verwarmde zwembad.

Dag 2:

Na een uitgebreid ontbijt, trekken we onze wandelschoenen aan en wandelen langs de zee richting Santa Cruz de la Palma.  Dit is de hoofdstad van het eiland en ligt op  1 uur  wandelen.
Deze kleine stad heeft enkele mooie pleinen en gebouwen en je kan er aangenaam winkelen.  Er heerst een gezellige en gezapige sfeer, goed voor een paar uur slenteren en genieten…

Dag 3:

Vandaag gaan we op pad met onze huurwagen, richting het binnenland: het Nationaal Park van de Caldera Taburiente.  De wandeling door deze brok ongerepte natuur van La Cumbrecita en de zuivere lucht geven ons een energie-boost.  We lunchen  in het stadje Los Llanos de Aridane die misschien wel het meest geanimeerde centrum  is van het hele eiland.  De street-art en de gezellige winkels en huizen in allerlei kleuren zijn een bezoek meer dan waard.  Daarna rijden we verder naar de westkust van La Palma, naar het vissersdorp Puerto de Tazacorte.  Bij helder weer, geniet je daar van een prachtige zonsondergang vanop 1 van de terrasjes aan het strand.

Dag 4:

Op naar het zuiden van La Palma: de vulkanische regio van Fuencaliente.  We rijden tot het uiterste zuidpuntje en parkeren aan  de vuurtoren en de zoutmeren van Fuencaliente.  Met de bus rijden we mee tot aan het bezoekerscentrum van de Volcan San Antonio waar we na een expositie wandelen naar de indrukwekkende krater van de vulkaan.  Van daaruit wandelen we ‘naar beneden’ door het desolate vulkaanlandschap, langs de jonge Teneguia vulkaan en bewonderen de kracht van de natuur.  Die wandeling van 6 km brengt ons terug bij ons beginpunt: de vuurtoren van Fuencaliente waar onze wagen geparkeerd staat.  De cirkel is rond, we hebben opnieuw een prachtige dag in de natuur beleefd.

Dag 5:

Vandaag is het oudjaar en genieten we van een dagje rust in het hotel, een gezelschapsspel, een goed boek …
’s Avonds worden we verwend met een 6-gangendiner, aan tafel geserveerd.  Ook in het restaurant  worden trouwens de afstandsregels nauwgezet opgevolgd en loopt niemand rond zonder mondmasker.  Pas als je aan tafel zit, mag je het mondmasker afzetten.  De ontsmettende handgels zijn overal binnen handbereik en bij het dagelijkse ontbijt-en avondbuffet mag je enkel opscheppen met een persoonlijke, plastieken scheptang.  Bij elke maaltijd zijn de tafels mooi gedekt en liggen er ‘verse’ scheptangen klaar.
Maar de oudejaarsmaaltijd wordt opgediend en dat is lekker genieten…
Om middernacht genieten we vanaf een terras van een mooi vuurwerk.  Feliz Navidad!

Dag 6:

Op nieuwjaarsdag rijden we naar het westen van het eiland: Puerto Naos.  Op de bucketlist van mijn  echtgenoot kan weer iets geschrapt worden: een duo-vlucht paragliding.
Na deze avontuurlijke activiteit rijden we langs slingerende wegen naar het hoogste punt van La Palma: Roque de Los Muchachos op 2.426 meter.  Het uitzicht is adembenemend mooi.  We zien van hieruit zelfs de Teide vulkaan van Tenerife!  Hier spreek ik enkel in superlatieven … dìt heb ik nog nooit gezien.  De wolken hangen tussen de bergen onder ons … deze plek heeft iets magisch … we weten niet waar de aarde eindigt en de hemel begint…  Op zo’n hoogte is er een heldere lucht met veel zon.  Ideaal voor sterrenkijken dus en het wachten tot het pikdonker is, loont de moeite!  We zien een schitterende sterrenhemel.
Wist je dat het observatorium van  La Palma één van de belangrijkste ter wereld is!?

Dag 7:

Op onze laatste ‘volledige dag’ op La Palma trekken we naar het noordoosten van het eiland.  Tijdens onze korte autorit genieten we van 50 tinten groen …  De aanbevolen wandeling door het sprookjesachtige laurierbos Los Tilos biedt ons opnieuw mooie uitzichten.  Het nevelwoud heeft iets mysterieus.  Daarna rijden we nog door het charmante dorpje San Andres dat prachtig gelegen is aan de kliffen en verscholen ligt tussen de ontelbare bananenplantages.  Ik heb in heel mijn leven nog nooit zoveel bananenbomen gezien als in La Palma.  De bananenteelt is dan ook 1 van de belangrijkste inkomsten van de Palmeros.

Dag 8:

Ons programma vandaag: inpakken, inleveren van de huurwagen en terugvlucht naar Brussel.
Einde van een prachtige vakantie, een lichtpuntje in ons dagboek.

Aarzel zeker niet om contact met ons op te nemen  voor meer informatie.

Interesse?

Za

Openingsuren

Interesse?

We gebruiken cookies voor een betere klantenervaring en een makkelijker gebruik van deze site. Door verder te surfen op deze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees alle informatie.